Everyone is Connected

20131209

Android KitKat Sensor Ribuan Kata

Youfacom.com - Google memutuskan untuk menyekat kata - kata dalam Bahasa Inggeris yang tidak pantas / sopan di sistem operasi terbarunya , KitKat . Langkah Google ini mengikuti jejak Apple yang sebelum ini juga menyekat perbendaharaan kata yang tidak sopan dalam peranti iPhone .

Saat itu Steve Jobs bimbang telefon pintar buatan Apple akan disalahgunakan penggunanya untuk mengakses kandungan - kandungan pornografi .

Saat ini Google telah memperincikan senarai kata apa saja yang akan disekat . Senarai kata tersebut nantinya bakal tidak dikenali oleh telefon pintar . Sistem operasi kemudian akan menyarankan kosa kata lain.

Jumlah perbendaharaan kata yang " terlarang " yang dihimpun pasukan Google saat ini mencapai 165 ribu kata dalam bahasa Inggeris .

Muncul banyak perdebatan akan perbendaharaan kata yang dilarang oleh Android ini , beberapa orang menganggap ada kata yang seharusnya tidak masuk dalam senarai namun malah dilarang , seperti " lactation " .

Contoh lain adalah kata " bong " yang dibenarkan , namun " morphin " tidak , " Nazi " boleh , namun " Klansmen " dan " supremacist " tidak . " Apple " dan " Microsoft " boleh , namun " AMD " atau " Garmin " tidak boleh . " Geek " juga masuk dalam senarai terlarang di KitKat .

Google belum menjelaskan bagaimana kaedah yang dipakai untuk mengumpulkan senarai kata terlarang tersebut .

Pengkritik teknologi Chris Matyszczyk di laman CNET menganjurkan agar Google dan Apple jangan terlalu berprasangka negatif atau terlalu sering membetulkan kata secara automatic . Menurutnya , telefon pintar itu seharusnya menjadi benda milik peribadi , dan pengguna mempunyai kebebasan dalam berekspresi dengan smartphonenya.k

 

0 komentar: