Everyone is Connected

20131215

Samsung 'Satukan' Divisi Smartphone & Camera

Youfacom.com - Perubahan strategik terjadi di pengurusan Samsung Electronics. Raksasa elektronik asal Korea Selatan ini baru saja menggabungkan bahagian kamera dengan bahagian telefon.

Sumber dari DailyTech, Minggu( 15/12/2013 ), penggabungan berlaku antara Digital Imaging Business Division(bahagian kamera)dengan Wireless Business Division(bahagian telefon bimbit)

"Kami akan mentranspalantasi brand, rangkaian jualan, kompetensi software dan proses pembuatan yang kompetitif dari Wireless Businesss Division pada Camera Business Division," demikian pernyataan Samsung.

Dengan penggabungan tersebut, Samsung sepertinya serius mempercanggih ciri kamera di lini telefon pintar buatannya. Ciri kamera saat ini memang menjadi ajang perlumbaan kecanggihan antara para vendor telefon bimbit.

Pesaing Samsung seperti Sony dan Nokia mengeluarkan telefon pintar dengan keupayaan kamera yang bagus. Nokia belum lama ini merilis Lumia 1020, Windows Phone dengan kamera 41 megapiksel.

Samsung sendiri cuba membuat pembaharuan, misalnya dengan pelancaran telefon Galaxy S4 Zoom yang kuat di sektor kamera. Mereka juga pernah mengeluarkan Galaxy Camera, salah satu kamera pertama di pasaran yang memakai sistem operasi Android.d

 

0 komentar: