Everyone is Connected

20111022

Percuma iPhone anda atau iPad Dari Tyranny iTunes Syncing

Sebelum ini, salah satu gangguan yang besar untuk memiliki iPhone, iPad, atau iPod Touch yang anda sentiasa terpaksa plug dalam telefon atau tablet anda untuk memindahkan data dari komputer anda ke peranti anda. Ciri-ciri baru dalam IOS 5, bagaimanapun, akhirnya membenarkan anda untuk sync semua data anda tanpa perlu melalui komputer anda. Dengan ciri-ciri baru ini, anda boleh sync dan mengemaskini iPad atau iPhone anda secara wayarles. Anda akan menemui beberapa keseimbangan - misalnya, wayarles Penyegerakan jauh lebih perlahan daripada Menyegerakkan melalui USB - tetapi selepas anda memasang IOS 5 melalui iTunes, anda tidak boleh plug iGadget anda ke dalam komputer lagi.

Menyegerakkan Tanpa Wayar

Sehingga IOS 5, Apple memerlukan anda pasangkan telefon atau tablet anda untuk ulang-alik data baru daripada iTunes dan ke peranti anda untuk setiap album baru, sebagai contoh, anda telah pasangkan dan sync. IOS 5 menawarkan alternatif yang mudah: Hanya tanda kotak di sebelah 'Sync dengan peranti ini [nama] atas Wi-Fi' pilihan, yang kini muncul di iTunes bila-bila masa anda sync peranti mana-mana IOS 5.

Jika plug telefon anda atau tablet ke dalam salur keluar kuasa, dan peranti disambungkan ke rangkaian wayarles yang sama sebagai komputer anda, kedua-duanya kini akan secara automatik sync maklumat mereka. Dan jika anda sedang terburu-buru, anda secara manual boleh memaksa peranti IOS anda untuk sync dengan segera. Hanya pergi ke Tetapan, Besar, iTunes Wi-Fi Sync, dan tekan Sync Now butang untuk mendapatkan muzik baru dan aplikasi anda ke iPad atau iPhone anda bila-bila masa anda mahu.

IOS 5 juga memperbaiki cara iDevices mengendalikan kemas kini perisian, berakhir proses menjengkelkan mengemaskini sistem operasi melalui iTunes. Sebelum IOS 5, anda terpaksa plug telefon anda atau tablet ke dalam komputer anda, tunggu untuk komputer untuk memuat turun perisian IOS baru, tunggu untuk memuatkan perisian pada peranti anda, dan kemudian menunggu untuk peranti untuk mengemas kini dan restart sendiri. Keseluruhan proses boleh makan sejam atau lebih, dan peranti IOS anda terperangkap terikat dengan komputer anda masa keseluruhan - frustratingly bergerak dan tidak boleh digunakan. Kini, Setelah IOS 5 dipasang, anda boleh memuat turun apa-apa kemas kini perisian masa depan IOS terus kepada peranti. Hanya meluluskan kemas kini, dan telefon atau tablet anda akan memuat turun dan memasang; tidak perlu untuk melampirkan ke komputer anda. IGadget anda akan tidak boleh digunakan untuk hanya satu atau dua minit kerana ia memasang update IOS dan dimulakan semula.

iCloud Perkhidmatan

IOS 5 juga menandakan pelancaran perkhidmatan percuma Apple iCloud, yang secara automatik Gambar dan backs up data ke pelayan Apple. Syarikat itu bercadang untuk perkhidmatan ini boleh digunakan dengan iTunes, tetapi ia juga cara yang baik untuk melepas kaitan telefon anda atau tablet dari komputer anda tanpa rasa takut. iCloud secara automatik backs up semua buku anda, app, dan pembelian muzik, walaupun anda tidak pernah palam peranti untuk sandaran tradisional dengan iTunes. Jika alat anda pernah hilang atau mempunyai memori yang menyapu, anda akan mampu untuk memulihkan data anda dengan mendapatkan semula dari iCloud.

Tidak Solution Perfect

Semua wayarles Menyegerakkan ia mempunyai beberapa kelemahan. Sebagai permulaan, anda tidak boleh sync muzik atau video anda over Wi-Fi melainkan jika anda mempunyai iTunes terbuka, walaupun dengan iCloud. Syncing data anda secara wayarles juga mengambil lebih lama daripada proses jika anda menyambungkan alat anda terus ke komputer anda. Jika anda syncing hanya album atau dua, anda mungkin tidak akan terjadi kelajuan yang perlahan, tetapi jika anda kerap menukar Gigabyte muzik atau video, syncing boleh mengambil beberapa jam melalui sambungan wayarles.

Jelas sekali Apple berharap untuk mengatasi masalah ini dengan Match iTunes, perkhidmatan muzik yang penstriman yang ditetapkan untuk memulakan dalam beberapa minggu akan datang. Sejak Match iTunes akan membenarkan anda aliran semua muzik di dalam perpustakaan anda dengan mudah (atau janji-janji syarikat), pengguna dengan koleksi muzik yang lebih besar daripada kapasiti simpanan alat tidak perlu untuk menukar muzik mereka. Sumber(pcworld)

0 komentar: