Everyone is Connected

20110807

Video Chatting Untuk Pemula Yang Sesuai Bagi Anda







Berikut adalah cara untuk bermula dengan sembang video. Anda akan menyambung dengan saudara-mara dan sahabat dalam masa yang singkat.

Pilih Webcam
Hari ini kebanyakan komputer riba - dan banyak monitor desktop - yang datang dengan webcam built-in. Sebelum anda tergesa-gesa keluar dan membeli webcam, mengesahkan sama ada komputer riba atau desktop monitor anda sudah mempunyai.

Apabila anda membeli webcam,pertimbangkan ciri-ciri komputer seperti berikut.

1. Resolusi: resolusi Picture diukur dalam megapixel - banyak lagi megapixel biasanya lebih baik. Webcam built-in biasanya 1,3 megapixel, yang baik-baik saja tetapi tidak besar. Mencari webcam yang mempunyai 2 atau 3 megapixel; mempunyai apa-apa lebih dari 3 megapixel mungkin tidak akan membuat banyak perbezaan apabila ia datang untuk sembang video.

2. Speed: Video diukur dalam bingkai sesaat, satu angka juga dikenali sebagai frame rate. Anda akan mahu webcam yang menangkap 30-plus bingkai sesaat untuk video yang lancar - walaupun kelancaran video yang sebenar akan bergantung kepada beberapa faktor, termasuk kelajuan sambungan Internet anda.

3. Kanta: webcam Entry-tahap biasanya mempunyai kanta plastik, tetapi webcam dengan kanta kaca adalah pilihan yang lebih baik. Ia juga baik untuk webcam dengan gelang fokus manual, jadi anda boleh melaraskan kamera Web itu sendiri.

4. Titik sambungan: Anda akan menemui kedua-duanya webcam yang USB-berwayar dan tanpa wayar (Bluetooth atau Wi-Fi) webcam. Daripada dua jenis, USB 2.0 adalah pilihan yang lebih dipercayai, pada pendapat saya, kerana anda akan mendapat sambungan yang stabil dan anda tidak perlu bimbang tentang Wi-Fi memotong (ini adalah baik jika anda, katakan , rakaman video).Anda juga harus mempertimbangkan jenis pendirian webcam. 


Jika anda bercadang untuk menggunakan webcam pada monitor nipis atau skrin komputer riba, anda akan mahu pendirian klip gaya. Jika anda mempunyai monitor yang lebih besar, atau jika anda ingin meletakkan webcam di atas rak atau meja, anda akan memerlukan satu pendirian yang rata.

5. HD: Jika anda ingin menggunakan webcam anda hanya untuk video berbual dan bersosial, anda tidak benar-benar memerlukan webcam HD. Tetapi jika anda bercadang untuk melakukan banyak aliran atau rakaman - anda mempunyai Stickam menunjukkan, misalnya, atau anda ingin log video YouTube - anda mungkin mempertimbangkan model HD. Label "HD" merujuk kepada webcam yang menangkap imej 720p atau lebih baik.

Webcam boleh jadi kosnya di mana-mana daripada $ 10 hingga $ 300 - tetapi jika anda membayar lebih dari $ 30, anda sebaiknya tahu apa yang anda mendapat.

Sediakan Webcam Anda

Menyediakan webcam harus cukup terus-terang, tetapi di sini terdapat beberapa petua untuk memastikan persediaan yang bebas masalah.

1. Plug webcam in: Jika webcam anda tidak pasangkan (model wayarles atau Bluetooth-enabled), menghidupkan dan memastikan komputer anda mengenalinya sebagai webcam. Jika anda tidak boleh memberitahu sama ada komputer anda mengiktiraf webcam, pergi ke Cameroid dan klik Snap, jika komputer anda mengiktiraf webcam anda, anda akan mendapat tetingkap Adobe Flash bahawa permintaan akses kamera dan mikrofon. Klik Allow, dan tanya kepada gambar.

2. Memuat turun dan memasang pemacu terbaru: Sahkan bahawa anda mempunyai driver terbaru untuk webcam anda dengan pergi ke laman web pengilang yang webcam. Anda mungkin tidak perlu untuk melakukan ini jika webcam anda adalah peranti plug-and-play USB. Juga pastikan untuk memuat turun dan memasang versi terbaru Adobe Flash, jika anda merancang untuk menggunakan berasaskan Flash-video-chat perkhidmatan (seperti Google Talk).

3. Lampu: Webcam kualiti imej yang tidak besar, tetapi itu tidak bermakna ia telah menjadi dahsyat. Untuk mendapatkan beberapa lampu yang layak, ikuti beberapa peraturan. Jangan gunakan monitor komputer anda sebagai satu sumber cahaya, dan tidak meletakkan cahaya di belakang kamu (muka anda akan kelihatan gelap). Sebaliknya, kedudukan sumber cahaya (seperti lampu meja) di hadapan anda atau di sebelah anda. Melembutkan cahaya dengan merakam sekeping kertas putih lebih mentol - ini akan membuat anda kelihatan kurang oren dan oversaturated.

4. Pakai putih: webcam Ramai yang telah pendedahan secara automatik dan kira-kira putih. Pada dasarnya, ini bermakna webcam akan memberi tumpuan kepada perkara yang terang dalam gambar dan menganggap bahawa ia adalah putih, menyesuaikan gambar dengan sewajarnya. Anda perlu meletakkan sesuatu yang sebenarnya putih dalam gambar, atau webcam anda akan memberi tumpuan kepada sesuatu yang tidak putih dan gambar anda akan kelihatan semua pelik. Anda boleh memakai kemeja putih atau sentiasa memegang sekeping kertas putih (pilihan anda).

Untuk tips yang lebih tentang bagaimana untuk menyempurnakan video webcam anda, check out post fotografi blogger Strobist untuk mendapatkan gambar yang baik.

Next page: Memilih perkhidmatan, dan video yang berbual melalui telefon

Pilih Perkhidmatan

Anda boleh mencari tan perkhidmatan video-bual di luar sana. Mana satu yang anda memutuskan untuk menggunakan bergantung kepada beberapa faktor, termasuk apa yang anda ingin lakukan dengannya dan apakah perkhidmatan anda gunakan selesa. Perkhidmatan segera yang paling utama - termasuk AOL Instant Messenger, Facebook, Google Talk, Skype - mempunyai sokongan-chat video. Jika anda sudah menggunakan salah satu perkhidmatan ini dengan kerap, anda perlu mungkin hanya melekat dengannya. Jika tidak, teruskan membaca.

Google Talk
Google Talk, perkhidmatan sembang yang terletak di dalam program Google Web (seperti Gmail dan Google +), mempunyai sokongan-chat video sejak lewat 2008. Untuk menggunakan perkhidmatan video Google Talk, anda perlu memasang perisian Sembang suara dan video
Setelah perisian dipasang, video berbual dengan kenalan Gmail anda adalah mudah.

Bermula: Untuk memulakan sesi video-chat, membuka tetingkap bual seperti biasa, dengan mengklik dua kali pada nama rakan anda dalam senarai bual, atau dengan berlegar di atas nama rakan anda dan memilih Chat. Apabila tetingkap bual terbuka, ikon video kecil akan muncul di sudut atas kiri tetingkap. Klik ikon yang memulakan panggilan video.

Sama ada anda atau rakan anda (atau kedua-duanya) mesti mempunyai webcam untuk sembang video (ini harus jelas). Jika rakan anda mempunyai webcam dipasang, ikon kamera kecil akan muncul di sebelah nama mereka dalam senarai bual anda. Selain itu, kedua-dua anda mesti berada dalam talian - jika salah seorang di antara kamu adalah "tidak kelihatan," anda tidak akan dapat sembang video.

Tambah kenalan: Jika anda ingin video dengan seseorang yang tidak di dalam senarai kenalan anda, anda hanya perlu menambah bahawa orang sebagai kenalan untuk sembang Gmail. Pada bahagian atas tetingkap bual kotak di mana anda boleh 'Search, menambah, atau menjemput rakan. Taipkan alamat e-mel pal anda, dan kemudian klik Jemput untuk berbual.

Laraskan video: Google menggunakan Flash video, yang bermakna anda boleh berbuat sedikit dengan cara menyesuaikan diri webcam anda terus dari tetingkap bual anda. Jika atas sebab-sebab tertentu anda tidak dapat melihat video, klik kanan tetingkap video dan pilih Tetapan. Mengesahkan bahawa anda telah dibenarkan Google untuk mengakses kamera anda dan mikrofon (ikon kelihatan seperti komputer dengan mata di dalamnya). Seterusnya, mengesahkan bahawa anda telah memilih webcam yang betul - pergi ke ikon dengan webcam pada, dan mencari kamera anda di menu drop-down.

Jika anda adalah seorang ahli Google +, anda boleh menggunakan perkhidmatan Google untuk menyiarkan webcam anda di satu tempat Google+Hangout. Untuk memulakan Google + Hangout, pergi ke laman web + Google anda dan klik Mula tempat melepak di sebelah kanan. Hangouts boleh menyimpan sehingga sepuluh orang video berbual pada masa yang sama di dalam bilik yang sama.

Anda harus menggunakan Google Talk jika anda mempunyai banyak kenalan Gmail, anda mahu untuk bercakap dengan kawan-kawan berbilang sekaligus (menggunakan Google +), atau anda tidak mahu memuat-turun dan membuka program yang berasingan.

Skype
Skype praktikal sinonim dengan "sembang video." Program Messanger segera membolehkan pengguna membuat panggilan video dan panggilan tetap terus dari desktop mereka.

Bermula: Sejak Skype tidak berasaskan pelayar, anda perlu memuat turun dan memasang klien Skype desktop. Kemudian, anda perlu mendapatkan nama pengguna, jika anda tidak lagi mempunyai satu. 

Mewujudkan akaun agak mudah: Hanya klik Jangan mempunyai Nama Skype? dan melalui langkah-langkah yang berikut.
Sebaik sahaja anda mempunyai nama Skype, anda boleh log masuk dan mula berbual-merta. Untuk memulakan perbualan video, klik pada kawan yang anda hendak berbual dengan, dan kemudian klik butang Video Call.

Tambah kenalan: Anda boleh dengan mudah menambah kenalan di Skype.Pergi ke Kenalan Kenalan, Baru dan mencari rakan anda dengan alamat e-mel, nama pengguna Skype, atau nama penuh. Anda juga boleh mencari Microsoft Outlook dan Yahoo e-mel alamat buku dengan pergi ke Kenalan Kenalan Import,.

Laraskan video: Satu perkara yang baik tentang klien desktop Skype ialah ia membolehkan anda melaraskan tetapan webcam anda untuk gambar yang lebih baik. Pergi ke Tools, Pilihan, tetapan Video, dan anda akan melihat beberapa pilihan asas, termasuk ciri-ciri untuk mengambil snapshot dengan webcam anda. 

Untuk membuat tweak lanjut, pergi ke setting Webcam. Dalam tetingkap itu, anda boleh melaraskan kecerahan, kontras, gamma, hue, ketepuan, ketajaman, kualiti imej, kira-kira putih dan kelip-kelip. Anda juga boleh memilih sama ada untuk cermin atau flip imej, atau untuk pergi hitam dan putih. 

Tetapan ini akan membawa kepada masa depan anda menggunakan webcam anda juga, jadi jika anda ingin untuk menukar tetapan webcam anda untuk Google chat, di sini di mana untuk melakukannya.
Anda harus menggunakan Skype jika anda suka tweaking setting webcam anda, anda ingin hanya berbual perkhidmatan video, dan anda bercadang untuk memanggil talian tetap atau telefon bimbit kadang-kadang.

Facebook
Baru-baru ini Facebook memperkenalkan sendiri dalam pelayar perkhidmatan panggilan video bersama-sama dengan Skype. Perkhidmatan belum dilaksanakan kepada semua pengguna, bagaimanapun, status semasa pelancaran pada panggilan video Facebook halaman menyatakan: "panggilan Video akan disediakan tidak lama lagi Sila periksa kembali kemudian."

Bermula: Facebook panggilan video banyak seperti Google video chat.Sebelum sembang video pertama anda, anda perlu memuat-turun dan memasang perisian beberapa, tetapi semua berbual anda akan berada di dalam pelayar.

Untuk panggilan video salah satu daripada rakan-rakan anda, memilih orang itu dari senarai sembang Facebook anda di sebelah kanan pelayar dan membuka tetingkap bual dengan klik pada nama orang. Di sudut atas kanan tetingkap bual, icon kamera video kecil akan muncul, klik ikon ini untuk memulakan panggilan video.

Anda juga boleh memulakan panggilan video dengan melawat halaman Facebook rakan anda dan klik ikon Panggilan yang muncul di bagian kanan atas. Hanya seorang sahaja yang perlu untuk mempunyai webcam untuk kawan-kawan untuk menggunakan Facebook sembang video.
Jika rakan anda tidak mengambil apabila anda membuat panggilan, Facebook membolehkan anda meninggalkan mesej mel suara "" video: Anda boleh merakam video cepat bahawa mereka akan menerima di dalam peti masuk mereka masa depan mereka log masuk.

Facebook panggilan video disokong di Firefox, Chrome dan Safari, tetapi tidak dalam Opera. Ia tidak bekerja di Linux.

Tambah kenalan: Menambah kenalan bual Facebook video adalah sama seperti menambah kenalan Facebook tetap - anda perlu "teman" orang (dan mereka perlu menerima) sebelum anda boleh mula berbual atau video yang berbual dengan mereka.
Anda perlu menggunakan Facebook sembang video jika anda mempunyai pilihan (belum tiba untuk semua pengguna lagi) dan jika orang yang anda mahu bercakap dengan di Facebook.

Video Chat pada telefon bimbit anda
Sekarang anda kendaraan-chat video, anda boleh mengambil di jalan raya.Bagaimana anda video boleh berbual semasa anda mudah alih - berkata, pada telefon bimbit? Banyak perkhidmatan akan membiarkan anda membiarkan anda lakukan hanya Tango, untuk satu, membolehkan anda untuk sembang video dengan pengguna pada platform lain. Satu perkara yang anda mungkin ingin, bagaimanapun, telefon dengan kamera depan yang dihadapi oleh - walaupun anda boleh berbual video menggunakan belakang kamera menghadapi telefon, ia agak menyusahkan.

Berikut adalah dua video-chat perkhidmatan yang anda boleh gunakan telefon anda.

FaceTime
Jika anda sendiri ada iPhone 4, iPod Touch, atau iPad 2, anda boleh menggunakan built-in Apple perkhidmatan video-chat, FaceTime.

Menggunakan FaceTime adalah mudah: Cari orang yang anda mahu sembang video di dalam senarai kenalan anda, dan ketuk butang FaceTime. Atau, jika anda berada di panggilan dengan seseorang, ketuk butang FaceTime pada skrin panggilan. FaceTime secara default menggunakan kamera depan yang dihadapi oleh peranti anda, tetapi anda juga boleh mengetuk butang suis untuk menggunakan kamera belakang.

Satu-satunya masalah sebenar dengan FaceTime adalah bahawa anda harus berada pada Wi-Fi - tidak 3G - untuk menggunakannya. Tetapi anda mempunyai cara-cara untuk mendapatkan sekitar kekangan itu - dengan jailbreaking sedikit.

Tango
Jika anda tidak mempunyai peranti IOS, atau jika anda memiliki alat IOS dan anda ingin membuat panggilan video melalui 3G atau 4G tanpa perlu jailbreak, anda boleh menyemak Tango. 

A cross-platform video chat perkhidmatan mudah alih, Tango bekerja di kedua-dua IOS peranti dan telefon Android.

Tango adalah pantas dan mudah untuk menubuhkan - semua yang anda perlukan ialah nama dan senarai kenalan anda, dan anda boleh mula memanggil segera. Bagi anda memanggil seseorang melalui Tango, orang lain juga perlu mempunyai aplikasi yang dipasang. Anda boleh menjemput kawan-kawan melalui teks atau e-mel, terus dari apl Tango.

Selain dari keupayaan untuk berbual video melalui sambungan data, satu ciri khususnya menarik Tango keupayaan untuk beralih antara video dan audio semasa panggilan. Sumber(news.idg)

0 komentar: