Everyone is Connected

20110824

Laporan: Android Malware Tops Carta Pada Q2




Malware mensasarkan sistem operasi mudah alih Android mengatasi semua yang lain pada suku kedua 2011, yang mewakili permintaan yang mendadak meningkat tajam yang kedudukan platform Google sebagai sasaran utama serangan yang dijangka bergerak di jalan, menurut laporan ancaman McAfee.

Ini dan lain-lain hasil kajian yang didedahkan dalam Laporan Ancaman McAfee: Suku Kedua 2011, yang dikeluarkan Selasa.

Malware Android terdiri daripada kira-kira 60 peratus daripada 1200 sampel malware mudah alih jumlah yang dikumpul oleh penyelidik McAfee pada suku kedua, yang mewakili 76 peratus dari S1, menurut laporan itu. Pada suku kedua, malware mensasarkan platform Android meningkat dari ketiga ke tempat pertama, mengatasi tempat kedua Java Micro Edition (ME) oleh faktor tiga, dan malware yang ditulis untuk platform Symbian, yang berada di tempat ketiga.

Peningkatan ancaman kepada platform popular ini seharusnya menjadikan kita menilai tingkah laku kita pada peranti mudah alih dan kesediaan industri keselamatan untuk menentang pertumbuhan ini," tulis penyelidik McAfee dalam laporan itu.

Toralv Dirro, keselamatan strategis untuk McAfee Labs, berkata bahawa jumlah "tidak seperti yang mengesankan pada masa ini berbanding dengan apa yang kita lihat di sebelah PC," walaupun pertumbuhan pesat masih signifikan.

Para penyelidik di McAfee berkata bahawa crop semasa ancaman Android untuk keuntungan mengemulasi ancaman PC yang sama, yang mengambil kesempatan daripada eksploitasi, menggunakan botnets dan menggunakan ciri-ciri rootkit untuk mengelakkan pengesanan dan menyembunyikan jejak mereka apabila mereka kompromi aplikasi atau permainan yang sah.

Kualiti malware telah berubah berbanding tahun-tahun kebelakangan ini," kata Dirro. "Kami juga melihat jenis yang sama Trojan yang kita lihat pada PC baru muncul pada platform mudah alih, yang mampu untuk mencuri maklumat. Trojan yang memberikan kawalan penyerang sepenuhnya ke atas peranti itu sendiri.

Majoriti besar aplikasi dikesan Trojanized yang paling popular semasa pengguna yang dijangkiti suku kedua dengan menghantar SMS, atau teks, mesej kepada perkhidmatan premium. "Ia satu cara mudah untuk penjenayah untuk membuat wang," tambah Dirro.

Beberapa malware Android yang paling popular termasuk Android / Smsmecap.A, versi yang diubahsuai app komedi yang sah yang pertama kali muncul pada 21 Mei, tarikh yang dikatakan "Rapture", dan direka untuk menghantar SMS lucu dan anti-Kristian mesej kepada semua kenalan yang disimpan pada peranti mudah alih pengguna.

Juga tinggi dalam senarai itu ialah Android / Jmsonez.A, versi app kalendar yang dijangkiti yang memaparkan kalendar untuk Januari 2011. Malware adalah dicetuskan yang menghantar mesej SMS ke nombor kadar premium jika pengguna cuba untuk menukar bulan ini kepada tarikh yang lain. Sementara itu, Dirro berkata bahawa manakala Android terdiri daripada majoriti malware, ia adalah "tentu bukan platform yang hanya diserang.

Kami juga telah melihat malware untuk sistem operasi lain juga. " Satu contoh prolifik termasuk dua keping crimeware yang dikenali sebagai SymbOS / Zitmo.C untuk platform Symbian serta BlackBerry menghubungkaitkan / Zitmo.D, kedua-duanya adalah mudah pengirim SMS yang kompromi peranti mudah alih pengguna. "Semakin ramai orang menggunakan telefon pintar atau iPads untuk melayari Web dan membeli-belah dalam talian," kata Dirro.

Dengan orang-orang peranti yang digunakan dalam perniagaan menjangkakan bahawa ini trend malware mudah alih dan lebih banyak serangan terhadap peranti mudah alih untuk meneruskan." Penemuan-penemuan lain dari laporan ini meliputi kebangkitan hacktivism, didorong oleh kolektif global seperti Anonymous dan LulzSec dan peningkatan dalam antivirus palsu untuk Mac OS X.

Sementara itu, ancaman lain adalah tren menurun, seperti spam, yang terus berada di tahap masa paling rendah, sebahagiannya kerana take-downs high profile spam botnets Bredolab pada akhir 2010 dan Rustock, dipancung awal pada tahun 2011. Sumber(crn)


0 komentar: